ENGINNOvinky

Naše zkušenosti

20.1.2021
4 tipy, jak vytvořit kvalitní systém
nejen na registraci k očkování

Očkování proti Covidu a registrační systém. Spojení, které asi nikoho nemohlo minout. Ani my v ENGINN EFFECT jsme vůči němu nezůstali chladní. Nebojte se, politiku tady řešit opravdu nebudeme! Podívali jsme se ale na to, jak lze takovému kolapsu registračního systému předejít a přidali jsme i pár tipů, jak to děláme u nás.

Planning, analysis, design, implementation - coding, testing and integragion, maintenance. Samá cizí slova, ale přesně to by mělo předcházet každému spuštění registračního systému, na který se třesou miliony uživatelů.

1. KVALITNÍ ZADÁNÍ

Klíčové je co nejpřesněji nastavit všechny fáze vývoje takového systému a toho se mi v ENGINN EFFECT pevně držíme. Předcházet by jim mělo kvalitní zadání ze strany klienta. Co si budeme ale povídat, není to úplně samozřejmostí. „Na takovou situaci jsme připraveni a klientům s tvorbou zadání pomáháme, aby nás ani klienta později nic nepřekvapilo,“ říká Stanislav Jirouš, který má u nás na starosti digitalizaci a programování.

2. DOSTATEK ČASU

A pak je tu otázka času. Za čtyři týdny se toho moc stihnout nedá, natož registrační systém řádně otestovat, což se v případě českého registračního systému na očkování bohužel potvrdilo. „Dobrá rada tedy zní, aby klienti začali všechno řešit co nejdřív. Když například v dubnu tušíte, že na konci roku bude vakcína a bude třeba naočkovat miliony lidí, je nejvyšší čas začít to řešit,“ zdůrazňuje Stanislav Jirouš.

3. BÝT PŘIPRAVEN NA ZMĚNY

V každé fázi vývoje registračního systému musí mít klient jasno v tom, jaké funkce daná verze aplikace má. Nebudete tak očekávat něco, co nebylo součástí zakázky. „V Enginnu jsme ale zvyklí aplikace postupně rozšiřovat a doplňovat dle požadavků klientů, obzvlášť pokud se zadání vymýšlí za pochodu. Je to běžný způsob vývoje a je nám jasné, že se může vyvrbit něco, co nikdo neočekával,“ vysvětluje Stanislav Jirouš. Základem je také transparentní postup, aby klient vždy věděl, jaké funkcionality a bezpečnostní opatření budou součástí řešení.

4. TESTOVÁNÍ

A to nejdůležitější nakonec. Je to jako se vším ostatním. Když si třeba kupujete auto, také nejspíš nejprve absolvujete testovací jízdu. U rezervačních systémů by měl být důkladný test všech funkcí pravidlem. „Běžnou praxí před uvedením aplikace do života je automatické testování neboli unit testing i testování klíčovými uživateli. Při vývoji aplikace používáme testovací prostředí, testovací data a další nástroje a je pro nás samozřejmostí, že má klient k dispozici zkušební verzi,“ uzavírá Stanislav Jirouš.

Otázkou tedy zůstává, zdali při vývoji rezervačního systému na očkování proti Covidu tým, který za ním stojí, některé výše uvedené kroky nepřeskočil nebo spíše nebyl nucen přeskočit. Stalo se! Teď je ale trochu času na to se z chyb poučit a napravit je – dřív, než přijdou další vakcíny.


Všem lidem, kteří za rezervačním systémem stojí, v každém případě přejeme hodně sil, schopného zadavatele (stát) a pochopení ze strany zákazníků (veřejnosti), pro které je očkování světlem na konci covidového tunelu.