ENGINNOvinky

Náš tým

2.4.2021
Díky našim aplikacím za desítky tisíc mohou firmy dělat rozhodnutí za miliony

Co je to vlastně ta digitalizace? Často se s tímto dotazem setkáváme, a proto jsme poprosili Stanislava Jirouše, který má digitalizaci u nás v Enginn Effect na starosti, aby nám to vysvětlil. Povídali jsme si o tom, k čemu je digitalizace dobrá, jak to nyní mají firmy s inovacemi, kolik taková naše aplikace může stát a jaké benefity přinést. Nakoukli jsme společně i do oblasti zdravotnictví, protože i tam hraje digitalizace významnou roli.

Co se po roce s Covidem v Enginn Effect změnilo?

Už nemůžeme pít kafe společně v kanceláři, ale voláme si z home officů - kafe se dáme i u toho. Přímý kontakt nám už hodně chybí, ale spíš v osobní rovině. Co se týče pracovních povinností, pracujeme pořád stejně, stejně efektivně.


Po čem zákazníci nejvíce volají?

Nejvíce se jedná o aplikace pro zpracování dat, ať už to jsou data ekonomická reflektující chod firmy, nebo data potřebná pro výrobu či vývoj. Tím, jak byl poslední rok nejistý, se ukázalo, jak klíčové je mít potřebné informace hned a bez chyb.

Nějaký příklad?

Ukázkovým příkladem může být situace, kdy zákazník potřebuje přepracovat rozpočet, nebo třeba zjistit, kolik aktivit má objednaných a kolik za ně vydal peněz. V době před Covidem mu takové zpracování dat v excelu trvalo třeba i tři týdny a stejně vše nehrálo tak, jak by mělo. Navíc v té době ani nebylo úplně nutné dělat rozhodnutí během několika dní. Dnes jsme ale v úplně jiné situaci. Trh se mění ze dne na den, proticovidová opatření taky a je potřeba být mnohem mnohem rychlejší. Firma, která má na zpracování dat aplikaci, která vše výrazně urychlí tak, že prakticky stačí pár kliknutí, má velkou konkurenční výhodu.

Má výhodu, která ale musí stát hodně peněz...

Nikoliv. Paradoxní je, že taková aplikace může stát desítky tisíc, ale dá vám informace, díky kterým můžete dělat správná rozhodnutí na úrovni milionů korun. Díky aplikaci se navíc v mnoha případech odhalí další slabá místa, neefektivita a nedostatky firemních procesů, v rámci kterých některé firmy zbytečně přicházejí o mnohem větší částky, než je původní investice do aplikace od nás.

Nebrzdí české firmy nejistá budoucnost v inovacích?

Ano i ne. Inovace, nápady a zlepšováky se zastavit nedají. Češi jsou velice kreativní a schopnost inovovat a vymýšlet nové a lepší věci máme prostě v genech. Nicméně, firmy jsou opatrné a s investicemi čekají, což je logické. Na druhou stranu se ukazuje, a to je skvělé, že si uvědomují, jaký význam digitalizace pro jejich budoucnost má. Ti, co chtějí dobu covidovou přežít, zákonitě musí přijít s nějakou technologickou novinkou a dívat se na svůj business z jiné perspektivy než před rokem. Někdy stačí opravdu maličkost.

Peníze a covidová situace jsou jedna věc. Je ale ještě něco, co firmám brání v inovacích?

(smích) Jednoznačně je to představivost. Poměrně často slýcháme: „Děláme to tak a tak, protože to jinak nejde!” nebo „To si neumím představit, leda, že ... ale to nejde!”. Pro nás je důležité dostat se přes tento bod, to znamená, že nám klient řekne, co mu nevyhovuje a co potřebuje změnit, a řešení nechá na nás. Zpravidla jich objevíme hned několik. A přesně od toho tu pro zákazníky jsme, abychom jim nabídli řešení pro jejich konkrétní situace. Všechno jde, když se chce.

Co je vlastně ta digitalizace?

To je velice dobrá otázka. Já bych to ale trochu obrátil a začal tím, co pro nás v Enginn Effect digitalizace není. Když máte například papírovou kartotéku a oskenujete ji, tak to pro nás digitalizace není. Digitalizace je pro nás sadou postupů, metod a samozřejmě i technologií, které vám dají přidanou hodnotu, například v podobě efektivnějších procesů, kdy spoříte čas i peníze, nebo v odstranění rutinních úkolů lidí, kteří díky tomu mohou dělat kvalifikovanou práci. Díky digitalizaci můžete také získávat informace, které není možné lidskou silou zpracovat, nebo automatizovat komplexní úkony, na které byste potřebovali třeba deset lidí. Stručně řečeno, jsou to aplikace a postupy, které pracují za vás.

V čem je výhoda aplikací na míru?

Jednoduše v tom, že výsledek bude přímo takový, jaký chcete, bez zbytečných kudrlinek a procesů okolo . Řada činností ve firmách je na první pohled podobných, avšak při řešení ve větším detailu se objeví určité nuance, které je potřeba zohlednit. Zpravidla jsou tyto rozdíly natolik zásadní, že řešení na míru je jediné optimální řešení.

Covid logicky nejvíce zasáhl oblast zdravotnictví. Může i tady digitalizace pomoct?

Jistě, že může. Bude spíše problém vymyslet, kde digitalizace nemůže pomoci. V Enginn Effect jsme už vytvořili větší i menší aplikace například pro jednu stomatologickou praxi. Dodali jsme tam webovou aplikaci na evidenci léčiv. Umíme ale i menší aplikace, třeba na automatické odesílání sms pacientům s připomínkou termínu návštěvy ordinace.

A nebylo to náročné? Časově a na software?

Příklad s automatickým odesíláním sms mám rád. Byl to jeden z těch jednoduchých projektů, kdy jsme během týdne dodali řešení. Během dvou měsíců se aplikace zaplatila, protože už se nestalo, že by ordinace přišla o pacienta. Vůči našim zákazníkům jsme zcela otevření, stejně tak jako naše aplikace. To znamená, že nemusí pořizovat žádný další software nebo platit za nějaké drahé licence.

Jak to je tedy finančně?

Samozřejmě záleží na komplexitě zadání. Spíš bych to ale otočil na otázku, za jak dlouho se investice do aplikace vrátí. Zpravidla to je do jednoho roku, ale je to hodně specifické. Čistě hypoteticky, pokud máte recepci, která je přetížená administrativou a denně nezachytí čtyři volající zákazníky, kteří to zkusí u konkurence, tak měsíčně to může znamenat i rozdíl, zda vyděláte o 200 tisíc korun více či méně. V tom případě máte aplikaci splacenou velmi brzy a ani rok čekat nemusíte.

Větší míra digitalizace by jistě prospěla i současnému systému očkování proti Covidu, ke kterému všichni tak nějak vzhlížíme.
Co by se například dalo zlepšit nebo urychlit?

Řada věcí. Mám smíšené pocity z návštěvy očkovacího centra, kde jsem figuroval jako doprovod. Pozitivní bylo, že vše proběhlo hladce a rychle. Ale cena za celý ten proces, z mého profesního hlediska, je zbytečně vysoká. Na jednoho lékaře jsou tam dva až tři administrativní pracovníci, a to kvůli tomu, že automatizace a digitalizace tuto oblast skoro minula. Kdyby byl tento proces digitální, tak jeden až dva lidé mohou dělat jinou, nenahraditelnou nebo kreativní lidskou činnost. A všechno by stálo mnohem míň času a peněz.

Co vás ten rok naučil? V práci i mimo ni?

Nejezdit skoro autem, vážit každou cestu na nákup, být efektivní a v pohodě. Zaměřit se na moudrá řešení, ať už se to týká čehokoliv :-)